Natuurwetenschappen

Lessentabel 2de graad Natuurwetenschappen

Klik hier voor een totaaloverzicht lessentabel van alle studierichtingen met finaliteit DOORSTROOM-DOMEINOVERSCHRIJDEND. 



3de jaar4de jaar
Aardrijkskunde11
Godsdienst22
Geschiedenis (CLIL-Frans)22
Lichamelijke opvoeding22
Nederlands44
Frans44
Engels22
Wiskunde *55
Wetenschappen
  -  Biologie
  -  Chemie
  -  Fyscia
8
2
3
3
8
2
3
3

Keuzepakket **

  -  STEM

  -  Moderne vreemde talen/mediakunde

  -  Gedragswetenschappen

2



2



TOTAAL3232

Richting Natuurwetenschappen 

Natuurwetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Je krijgt een brede algemene vorming en verdiept je in biologie, chemie, fysica en wiskunde. 

Je leert problemen onderzoeken en oplossen door logisch na te denken en verbanden te leggen tussen de verschillende wetenschappen.


Vakken algemene vorming

Wie vanaf het derde jaar (begin van de tweede graad) voor DOORSTROOM kiest, begint aan een algemene vorming. Voortstuderen in het hoger onderwijs is vanzelfsprekend.

Behalve lichamelijke opvoeding zijn alle vakken theoretisch van aard.

Een brede talenopleiding en een grondige wiskundige vorming zijn eigen aan elke doorstroomfinaliteit. Verder zijn er voor elke doorstromer algemeen vormende vakken: aardrijkskunde, geschiedenis en godsdienst.

 

Is dit iets voor jou? 

In deze richting leer je om:

  • gestructureerd en ordelijk te denken
  • logisch en kritisch te redeneren
  • grotere hoeveelheden leerstof in korte tijd te verwerken
  • vlot verbanden te leggen tussen verschillende leerinhouden
  • abstracte wiskundige begrippen te begrijpen en toe te passen in wetenschappelijke contexten
  • planmatig te werken bij het onderzoeken van verschijnselen
  • wiskundige en natuurwetenschappelijke inzichten met elkaar te combineren


* Leerlingen uit natuurwetenschappen volgen sowieso wiskunde verdieping. Enkel wiskunde verdieping geeft automatisch toegang tot richtingen met 6u wiskunde in de derde graad. (EW/LW/WW).

** In de 2 uur vrije ruimte geven we de mogelijkheid om op graadbasis een keuzepakket naar eigen interesse en talenten te kiezen.

** Naast al deze vakken is er ook nog een GFL, een gemeenschappelijk funderend leerplan. Dit leerplan omvat voornamelijk maatschappelijke, artistieke en ICT-doelen. We voorzien hier geen apart uur voor, maar koppelen deze doelen aan vakken, projecten en uitstappen