Latijn

Lessentabel 2de graad Latijn

Klik hier voor een totaaloverzicht lessentabel van alle studierichtingen met finaliteit DOORSTROOM-DOMEINOVERSCHRIJDEND.



3de jaar4de jaar
Aardrijkskunde11
Godsdienst22
Geschiedenis (CLIL-Frans)22
Lichamelijke opvoeding22
Biologie11
Chemie11
Fysica11
Nederlands44
Frans44
Engels22
Duits-1
Wiskunde *55
Latijn54
Keuzepakket **

  -  STEM

  -  Moderne vreemde talen en mediakunde

  -  Gedragswetenschappen

2



2



TOTAAL3232

Richting Latijn 

Latijn is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wiskunde. Je verdiept je in het taalsysteem van het Latijn en verwerft via het lezen van teksten een dieper inzicht in de taal en cultuur van de klassieke oudheid.


Vakken algemene vorming

Wie vanaf het derde jaar (begin van de tweede graad) voor doorstroomfinaliteit kiest, begint aan een algemene vorming. Voortstuderen in het hoger onderwijs is vanzelfsprekend.

Behalve lichamelijke opvoeding zijn alle vakken theoretisch van aard.

Een brede talenopleiding (Frans, Engels en eventueel vanaf het vierde jaar Duits) en een grondige wiskundige vorming zijn eigen aan elke doorstroomfinaliteit. Verder zijn er voor alle doorstromers algemeen vormende vakken: aardrijkskunde, geschiedenis,  godsdienst en minstens een basispakket natuurwetenschappen.

 

Jouw profiel 

Jij kan

  • geordend denken 
  • logisch en kritisch redeneren 
  • complexere leerinhouden verwerven in een beperkt tijdsbestek 
  • vlot verbanden leggen tussen leerinhouden 
  • wiskundig abstracte begrippen en concepten hanteren 
  • taal op een abstracte en gestructureerde manier analyseren 
  • doorzetten om tot het juiste tekstbegrip te komen


* Binnen economische wetenschappen en Latijn moeten de leerlingen de keuze maken tussen wiskunde basis of wiskunde verdieping.

** In de 2 uur vrije ruimte geven we de mogelijkheid om op graadbasis een keuzepakket naar eigen interesse en talenten te kiezen.

*** Naast al deze vakken is er ook nog een GFL, een gemeenschappelijk funderend leerplan. Dit leerplan omvat voornamelijk maatschappelijke, artistieke en ICT-doelen. We voorzien hier geen apart uur voor, maar koppelen deze doelen aan vakken, projecten en uitstappen.