Klik hier voor een totaaloverzicht lessentabel van alle studierichtingen met finaliteit DOORSTROOM-DOMEINOVERSCHRIJDEND.
| 3de jaar | 4de jaar | |
|---|---|---|
| Aardrijkskunde | 1 | 1 |
| Godsdienst | 2 | 2 |
| Geschiedenis (CLIL-Frans) | 2 | 2 |
| Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
| Biologie | 1 | 1 |
| Chemie | 1 | 1 |
| Fysica | 1 | 1 |
| Nederlands | 4 | 4 |
| Frans | 4 | 4 |
| Engels | 2 | 2 |
| Duits | - | 1 |
| Wiskunde * | 5 | 5 |
| Latijn | 5 | 4 |
| Keuzepakket ** - STEM - Moderne vreemde talen en mediakunde - Gedragswetenschappen | 2 | 2 |
| TOTAAL | 32 | 32 |
Latijn is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Je combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en wiskunde. Je bestudeert de structuur van de Latijnse taal en leest teksten uit de klassieke oudheid. Zo krijg je een beter inzicht in taal, cultuur en geschiedenis.
Wie vanaf het derde jaar (begin van de tweede graad) voor doorstroomfinaliteit kiest, begint aan een algemene vorming. Voortstuderen in het hoger onderwijs is vanzelfsprekend.
Behalve lichamelijke opvoeding zijn alle vakken theoretisch van aard.
Een brede talenopleiding (Frans, Engels en eventueel vanaf het vierde jaar Duits) en een grondige wiskundige vorming zijn eigen aan elke doorstroomfinaliteit. Verder zijn er voor alle doorstromers algemeen vormende vakken: aardrijkskunde, geschiedenis, godsdienst en minstens een basispakket natuurwetenschappen.
In deze richting leer je om:
* Binnen economische wetenschappen en Latijn moeten de leerlingen de keuze maken tussen wiskunde basis of wiskunde verdieping.
** In de 2 uur vrije ruimte geven we de mogelijkheid om op graadbasis een keuzepakket naar eigen interesse en talenten te kiezen.
*** Naast al deze vakken is er ook nog een GFL, een gemeenschappelijk funderend leerplan. Dit leerplan omvat voornamelijk maatschappelijke, artistieke en ICT-doelen. We voorzien hier geen apart uur voor, maar koppelen deze doelen aan vakken, projecten en uitstappen.