Verzorging

lessentabel 3de graad Verzorging

Klik hier voor totaaloverzicht lessentabel alle BSO-richtingen



6de jaar
Directe zorg4
Directe zorg praktijk1
Godsdienst2
Indirecte zorg2
Lichamelijke opvoeding2
Muzikale en plastische opvoeding2
(Ped)agogisch handelen4
(Ped)agogisch handelen praktijk1
Project algemene vakken4
Stages10
Verzorging en verantwoordelijkheden2
TOTAAL34

De richting Verzorging

Wanneer kies je voor de richting Verzorging?

  • je graag met en voor mensen wil werken;
  • je wil sociaal vaardig worden;
  • je hebt interesse voor voeding;
  • je hebt aandacht voor een verzorgde leef- en woonomgeving;
  • je bent graag praktisch en creatief bezig;

kortom, je hebt belangstelling voor 'zorg voor mensen'.

De hoofdvakken:

Directe zorg

Tijdens de lessen directe zorg leer je handelingen die aan de behoeften van jonge en oudere zorgvragers tegemoetkomen. Specifiek bij een baby: het verluieren, het babybad, temperatuur opnemen ... of bij een oudere zorgvrager een bedbad toedienen, kleden, maaltijdbegeleiding, bedopmaak, toedienen van medicatie.

De werking en functies van het menselijk lichaam maar ook afwijkingen in bepaalde patronen worden aangeleerd. Je leert over verschillende ziektes, de oorzaken en gevolgen ervan.

Klassikaal en in een veilige leeromgeving worden de handelingen ingeoefend om ze daarna op de stagevloer toe te passen. Daarbij word je begeleid door stagementoren op de werkvloer en stagebegeleidsters van de school.

Indirecte zorg

In de indirecte zorgverlening combineer en organiseer je de opdrachten met betrekking tot linnenzorg, interieurzorg en maaltijdzorg.

De maaltijdzorg kadert binnen de context van de dagelijkse keuken zoals het bereiden van maaltijden, gerechten, dagvoeding.

(Ped)agogisch handelen

In deze lessenreeks staat het (ped)agogisch handelen t.o.v. jonge en oude zorgvragers en hun sociaal netwerk centraal.

Hiertoe is het belangrijk dat je inzicht krijgt in het gedrag, de ontwikkeling en de veranderingsprocessen van mensen. Daarnaast wordt er gewerkt aan sociale vaardigheden zoals communiceren en in een team werken. Ook je ontwikkelingsstimulerende, animatieve en creatieve vaardigheden worden regelmatig aangesproken. Er is ruimte voor het leren uitvoeren van activiteiten met jonge en oude zorgvragers, al dan niet in groep.

Met het oog op het dagelijks leveren van kwaliteit in de zorg, zal je leren werken vanuit welbevinden en betrokkenheid van de zorgvragers. Uiteraard ligt de uitdaging in jouw handen om dit te realiseren en hier op regelmatige tijdstippen bij stil te staan. 


Lees meer

Lees minder

Toekomstmogelijkheden

De studierichting Verzorging is de ideale voorbereiding op een dienstverlenend beroep voor en met mensen.

Na het tweede leerjaar van de derde graad bezit je de basiskwalificatie om het beroep van verzorgende uit te oefenen. Aansluitend op de derde graad kun je ook nog een specialisatiejaar kinderzorg, thuis- en bejaardenzorg volgen.

Je kan tewerkgesteld worden in een kinderdagverblijf, in een onthaalgezin, in de gehandicaptenzorg, in een rusthuis, in een kleuterschool, in de thuiszorg ...

Na een zevende specialisatiejaar krijg je een volwaardig diploma secundair onderwijs waarmee je bijvoorbeeld de studies Verpleegkunde en de opleiding Kleuterleid(st)er kan aanvatten.